7 Redenen om het nieuws niet te volgen
Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst mensen hoorde ageren tegen ‘het nieuws’ vond ik hen maar een beetje linkse freaks die niets beters te doen hadden. Na wat experimenteren volg ik inmiddels zelf al ruim een jaar geen nieuws meer. Waarom niet? Redenen te over. Hier zeven redenen om het nieuws niet te volgen.
1) Zo’n 95% van het nieuws is ruis
Nassin Nicholas Taleb legt het prachtig uit in Antifragile:
The more frequently you look at data, the more noise you are disproportionally likely to get (rather than the valuable part, called the signal); hence the higher the noise-to-signal ratio. And there is a confusion which is not psychological at all, but inherent in the data itself. Say you look at information on a yearly basis, for stock prices, or the fertilizer sales of your father-in-law’s factory, or inflation numbers in Vladivostok. Assume further that for what you are observing, at a yearly frequency, the ratio of signal to noise is about one to one (half noise, half signal)—this means that about half the changes are real improvements or degradations, the other half come from randomness. This ratio is what you get from yearly observations. But if you look at the very same data on a daily basis, the composition would change to 95 percent noise, 5 percent signal. And if you observe data on an hourly basis, as people immersed in the news and market price variations do, the split becomes 99.5 percent noise to 0.5 percent signal. That is two hundred times more noise than signal—which is why anyone who listens to news (except when very, very significant events take place) is one step below sucker.
Elke dag het nieuws volgen en dan geëngageerd met anderen praten over wat Ronald Plasterk gisteren weer gezegd heeft, lijkt verdacht veel op een film downloaden en elke seconde kijken wat de downloadsnelheid is om die direct te communiceren naar je partner of huisgenoot en het samen dan over de implicaties daarvan te hebben. Je denkt dat je iets zinnigs bespreekt, maar in the long run is het ruis. De seconde erna ziet de wereld er toch weer anders uit. Vraag jezelf eens af: in hoeverre verrijkt dagelijks nieuws jouw wereldbeeld?
2) Het nieuws is overwegend negatief geladen
We zijn een stel sensatiezoekers met zijn allen. Laatst stopte er vlakbij waar ik fietste een ambulance voor een huis. Meteen wilde ik weten wat er aan de hand was. Ik was bijna afgestapt en met de broeders mee naar binnen gelopen het huis in om een kijkje te nemen. Zo sensatiebelust trof ik mezelf ineens. Slecht nieuws is op de een of andere manier aantrekkelijk en de media weten dat maar al te goed. Nou gebeurt er best wat ellende in de wereld en daar hoef je je ogen niet voor te sluiten, maar om elke dag jezelf onder te dompelen in alles wat negatief is, dat is toch wel de andere kant van het spectrum. Je geest wordt er achterdochtiger en wantrouwender van. Je ziet eerder het negatieve dan het positieve in situaties. Het is hetzelfde als rijden in een rode auto: ineens zie je ze overal op de weg. Vraag jezelf eens af: wat doet het nieuws voor je geluksgevoel?
3) Het nieuws ontbeert nuance en verdieping
Onze maatschappij is steeds meer van de oneliners en soundbites. Je punt moet je in één zin kunnen maken, het liefst in één woord. Nuance wordt weggezet als een hobby voor de intellectueel. Mensen willen een stevige mening horen, het liefst ook eentje die het andere kamp op zijn plek zet. ‘Nuance is voor losers.’ Maar zo kom je nooit tot de kern van de zaak en het nieuws nodigt je dan ook niet uit om écht voor jezelf na te denken en dieper in bepaalde issues te duiken. Uiteraard zijn er uitzonderingen zoals De Correspondent, maar het gros van de media is sensatiegedreven. Vraag jezelf eens af: leer je nou echt wat van het nieuws?
4) Nóg meer prikkels
‘Het nieuws volgen’ heeft doorgaans een positieve en sociaal wenselijke connotatie. Je klinkt als een betrokken en rechtschapen burger als je het nieuws volgt. Voor velen is dat een stimulans om op elke seconde dat er niks anders te doen is de smartphone te trekken en de Nu.nl, NOS of AD app open te gooien. Waar onze hersenen eigenlijk wel even behoefte hebben aan rust en een moment van niets doen, schreeuwen ze, verslaafd aan prikkels als ze zijn, om nog meer input. Even niets doen, uit het raam staren of om je heen kijken kan heerlijk zijn en is erg gezond voor onze grijze massa. We worden overladen met data en treffen onszelf alsnog aan terwijl we dezelfde app voor de derde keer openen om teleurgesteld erachter te komen dat er geen nieuwe berichten zijn. Vraag jezelf eens af: zou het niet beter voor je hersenen zijn om soms even niets te doen?
5) Je hebt er geen invloed op
Vrijwel alles wat in het nieuws voorbij komt bevindt zich in jouw Circle of Concern en niet in je Circle of Influence. Je kunt je er heel druk om maken, maar je kunt het niet veranderen en er veelal niet op handelen. Je kunt ‘s ochtends een paraplu meenemen als je weggaat van huis en je kunt aan de lunchtafel op het werk melden dat ‘Mark Rutte zus en zo had gezegd gisteren’ om het idee te hebben dat je erbij hoort. Verder vuurt kennis van de laatste nieuwtjes vooral je gevoel van onmacht, frustratie en slachtofferschap aan, omdat het over zaken gaat waar je nul invloed op hebt. Als je dan toch informatie tot je neemt, zoek dan die input op die je helpt om meer van het gedrag te vertonen dat je graag in de wereld neer wilt zetten. Dat is namelijk het enige waar je echt invloed op hebt: je eigen gedrag. Inputkanalen hiervoor zijn vaker te vinden in de vorm van boeken, blogs en trainingen dan als nieuws. Vraag jezelf eens af: wat kan je eigenlijk aanvangen je mijn leven met het nieuws dat je volgt?
6) De belangrijkste nieuwsfeiten krijg je toch wel mee
Mijn enige nieuwsinputkanaal is het pushbericht van de NOS-app (en zo nu en dan mijn portie guilty pleasure op Dumpert…). Als er echt iets groots gebeurt in de wereld dan krijg ik het op die manier mee. Maar vaak hoeft dat niet eens omdat vrienden of bekenden het me wel vertellen. Ook is de kwaliteit van de pushberichten soms dubieus: ‘Dames handbalteam tweede op WK’. Ik leef al meer dan een jaar zo en ik kwam er met de Oudejaarsconference achter dat ik afgelopen jaar eigenlijk niets gemist had qua grote ontwikkelingen. Vraag jezelf eens af: wat zou er gebeuren als je een week lang geen nieuws zou volgen?
7) Een extra ingang voor reclame
Direct voor, na of rondom nieuws vind je altijd reclame. Door je ietwat af te schermen van de dagelijkse ruis die nieuws heet, kom je automatisch ook minder in contact met reclame. Nou is er niks mis met marketing op zich, maar de ouderwetse schreeuwreclame die je nog veelal op televisie en in de krant vindt helpt je niet echt verder in je speurtocht naar een gelukkiger leven. Reclame kan nog meer ruis zijn dan nieuws, dus ook daarvoor wil je je mogelijk weren. Vraag jezelf eens af: hoeveel reclame komt er dagelijks op je af en wat doet dat met je?
Ben je getriggerd maar weet je niet waar te beginnen? Maak er een experiment van: snij voor een week één mediabron uit je leven en kijk wat het met je doet.
Zoek je nog meer zinvolle tips om een gelukkiger en succesvoller leven te leiden als Quarterlifer? Kom dan naar de Quarterlife Deep Dive en pak in één dag je belangrijkste uitdaging van dit moment aan. Kijk hier wie je onder meer voorgingen bij de QLDD en wat zij eraan hadden.
Graag hoor ik van je in de comments:
Wat brengt het nieuws jou en op welke vlakken werkt het je tegen?
Het is ongekend hoeveel meer exposure ik krijg door één enkele Facebook share, like of comment. Heb je iets aan deze blog, doe dan graag wat voor me terug door te liken of sharen op de sociale media en laat anderen direct ook profiteren van de inzichten die voor jou waardevol zijn. Dank!
5 Comments
Thanks voor dit artikel! Ik krijg zo vaak onbegrip en verontwaardiging voor het niet-volgen van nieuws. Terwijl ik alleen maar duidelijk wil maken dat het, net als mijn leven, ook hun leven kan verbeteren :).
Ha Sjoerd,
Dank voor je reactie en leuk om te horen dat je het herkent. Ik krijg soms ook wel heftige reacties als ik er in trainingen over vertel. Volgens mij is het vooral initiële weerstand omdat we zo gewend zijn ‘dat je dat gewoon doet’, het nieuws volgen. Stoppen om daar als automatisme aan mee te doen heeft mijn leven inderdaad ook verbeterd!
Mooi artikel