De afgelopen jaren was ik zzp’er en moest ik dit soort gesprekken met iedere (potentiële) opdrachtgever opnieuw voeren. In het begin was ik wat minder assertief en gebeurde het weleens dat een opdrachtgever mij ervan overtuigde om akkoord te gaan met een lager tarief (en dan konden we later wel onderhandelen over een hoger tarief.. dat gebeurde natuurlijk nooit). Onlangs maakte ik de stap naar een parttime baan in loondienst. Spannend, want ik wilde de baan graag en wist dat ik het te onderhandelen salaris in elk geval voor een jaar iedere maand zou zien op mijn bankrekening.
Voor mij werkte het om vooraf goed na te denken over de waarde die ik kon toevoegen aan de organisatie. Welke kennis en ervaring had ik die voor de organisatie iets waard was? En welke bewijzen had ik daarvoor? Dat kan van alles zijn. Ik pakte een aantal succesvolle voorbeelden van opdrachten die ik de afgelopen jaren heb gedaan bij vergelijkbare organisaties zodat ik die achter de hand had tijdens het gesprek. En tijdens mijn afstuderen deed ik maandenlang onderzoek naar nudging, een beïnvloedingstechniek waarvan ik wist dat de organisatie er meer mee wilde gaan doen. Dit was specifieke kennis die ik wel had en andere sollicitanten (waarschijnlijk) niet.
Het voorbeeld van Mark hielp me om, ondanks dat het spannend was, zelf met een salarisvoorstel te komen en hun reactie vervolgens af te wachten (zodat ik niet zelf direct de bal voor open doel legde, sorry Mark ;)). Ik had in mijn hoofd waar ik op in wilde zetten en waar ik minimaal op uit wilde komen. Uiteindelijk lukte het me, met behulp van de verzamelde bewijzen, om hoger uit te komen dan de organisatie in eerste instantie wilde. Lager dan mijn eerste inzet, maar een stuk hoger dan mijn ondergrens. En naast het salaris maakte ik ook afspraken over opleidingsbudget en thuiswerkdagen, wat voor mij (met kernwaarden als vrijheid en persoonlijke ontwikkeling) ook iets waard was. Bedankt dus Mark en Hugo, voor deze tips over onderhandelen!
Een vriend vertelde me destijds: ‘Voor elke trede omhoog (van de schaal) moet je een jaar werken. Denk daaraan als je aan de onderhandelingstafel zit.’ Natuurlijk is dit niet in alle gevallen zo, soms kun je jezelf in dat jaar al dusdanig bewijzen dat je eerder kunt onderhandelen over een salarisverhoging, maar het is een goede reminder.
Een laatste tip: bij het bepalen van de waarde die je hebt voor een organisatie, kun je vooraf eens onderzoek doen naar de doelen en vraagstukken van de organisatie. Bijvoorbeeld door een jaarverslag of strategisch plan te bekijken of te onderzoeken wat er in de media is verschenen over de organisatie. Zo bleek bij de organisatie waar ik solliciteerde, een regionaal ziekenhuis, dat ze heel laag scoorden op patiënttevredenheid (gelukkig was dit eerder een frame van de media dan dat patiënten echt negatief waren). In het gesprek kon ik mooi aangeven op welke manier ik kon helpen bij het oplossen van dit probleem.
Echt een super mooi voorbeeld dit, Rosalinde. Thanks for sharing. Heel tof dat je de uitdaging aan bent gegaan én dat het resultaat heeft gehad.
Je tip om goed onderzoek te doen naar de organisatie, zodat jij aan kunt geven wat je toe komt voegen, is super. Dat maakt altijd indruk want men ziet dat je je huiswerk hebt gedaan en nu al met de organisatie mee kunt denken.
Echt cool dat dit voor je gewerkt heeft en dat je de komende maanden hier de resultaten van blijft zien bij elke uitbetaling van je salaris die er komt!
2 Comments
De afgelopen jaren was ik zzp’er en moest ik dit soort gesprekken met iedere (potentiële) opdrachtgever opnieuw voeren. In het begin was ik wat minder assertief en gebeurde het weleens dat een opdrachtgever mij ervan overtuigde om akkoord te gaan met een lager tarief (en dan konden we later wel onderhandelen over een hoger tarief.. dat gebeurde natuurlijk nooit). Onlangs maakte ik de stap naar een parttime baan in loondienst. Spannend, want ik wilde de baan graag en wist dat ik het te onderhandelen salaris in elk geval voor een jaar iedere maand zou zien op mijn bankrekening.
Voor mij werkte het om vooraf goed na te denken over de waarde die ik kon toevoegen aan de organisatie. Welke kennis en ervaring had ik die voor de organisatie iets waard was? En welke bewijzen had ik daarvoor? Dat kan van alles zijn. Ik pakte een aantal succesvolle voorbeelden van opdrachten die ik de afgelopen jaren heb gedaan bij vergelijkbare organisaties zodat ik die achter de hand had tijdens het gesprek. En tijdens mijn afstuderen deed ik maandenlang onderzoek naar nudging, een beïnvloedingstechniek waarvan ik wist dat de organisatie er meer mee wilde gaan doen. Dit was specifieke kennis die ik wel had en andere sollicitanten (waarschijnlijk) niet.
Het voorbeeld van Mark hielp me om, ondanks dat het spannend was, zelf met een salarisvoorstel te komen en hun reactie vervolgens af te wachten (zodat ik niet zelf direct de bal voor open doel legde, sorry Mark ;)). Ik had in mijn hoofd waar ik op in wilde zetten en waar ik minimaal op uit wilde komen. Uiteindelijk lukte het me, met behulp van de verzamelde bewijzen, om hoger uit te komen dan de organisatie in eerste instantie wilde. Lager dan mijn eerste inzet, maar een stuk hoger dan mijn ondergrens. En naast het salaris maakte ik ook afspraken over opleidingsbudget en thuiswerkdagen, wat voor mij (met kernwaarden als vrijheid en persoonlijke ontwikkeling) ook iets waard was. Bedankt dus Mark en Hugo, voor deze tips over onderhandelen!
Een vriend vertelde me destijds: ‘Voor elke trede omhoog (van de schaal) moet je een jaar werken. Denk daaraan als je aan de onderhandelingstafel zit.’ Natuurlijk is dit niet in alle gevallen zo, soms kun je jezelf in dat jaar al dusdanig bewijzen dat je eerder kunt onderhandelen over een salarisverhoging, maar het is een goede reminder.
Een laatste tip: bij het bepalen van de waarde die je hebt voor een organisatie, kun je vooraf eens onderzoek doen naar de doelen en vraagstukken van de organisatie. Bijvoorbeeld door een jaarverslag of strategisch plan te bekijken of te onderzoeken wat er in de media is verschenen over de organisatie. Zo bleek bij de organisatie waar ik solliciteerde, een regionaal ziekenhuis, dat ze heel laag scoorden op patiënttevredenheid (gelukkig was dit eerder een frame van de media dan dat patiënten echt negatief waren). In het gesprek kon ik mooi aangeven op welke manier ik kon helpen bij het oplossen van dit probleem.
Echt een super mooi voorbeeld dit, Rosalinde. Thanks for sharing. Heel tof dat je de uitdaging aan bent gegaan én dat het resultaat heeft gehad.
Je tip om goed onderzoek te doen naar de organisatie, zodat jij aan kunt geven wat je toe komt voegen, is super. Dat maakt altijd indruk want men ziet dat je je huiswerk hebt gedaan en nu al met de organisatie mee kunt denken.
Echt cool dat dit voor je gewerkt heeft en dat je de komende maanden hier de resultaten van blijft zien bij elke uitbetaling van je salaris die er komt!