Interessante materie. Vind het vooral interessant om maandelijks een vast deel te sparen en investeren.
Het openen van verschillende bankrekeningen met bijbehorende kosten klinkt voor mij als een prachtig voorbeeld van uitgaven die in het potje ‘verspilling’ thuishoren 😉 . Gelukkig zijn er momenteel flink wat ontwikkelingen gaande in de financiele wereld en is het op korte termijn mogelijk om via 1 bankrekening/app je geld zelf over potjes te verdelen – en je deze kosten dus niet meer hebt.
Hey Sander, goed punt en helemaal met je eens, maar ik heb nog geen betere manier gevonden waarop je echt verschillende bankpassen met een verschillend uiterlijk hebt om uitgaven voor verschillende potten mee te doen. Bunq is zoals ik beschrijf het meest innovatief, maar kost voor mij met ongeveer € 10,- per maand evenveel als drie losse rekeningen bij verschillende banken. En elke pas bij Bunq ziet er hetzelfde uit. Maar als je een voordeligere oplossing vindt, dan hoor ik het graag!
Mark, je zegt dat je ook nog een gezamenlijke rekening met je vriendin hebt voor bepaalde uitgaven. Dat heb ik ook. We storten er beide elke maand een x bedrag op zodat het uit komt. We betalen daar onze vaste lasten en boodschappen van, dus echt het ‘nodig’ kopje. Zelf heb ik dan ook nog eigen uitgaven onder ‘nodig’. Hoe past die gezamenlijke rekening in dit model? Gaat ‘Spendeer’ zich dan nog meer opsplitsen in meerdere sub-categorieën? Hoe heb jij dat nu ingericht?
Super goede vraag! Wij hebben het zo aangepakt. We hebben uitgerekend:
– Hoeveel geld we beiden elke maand voor boodschappen op de rekening willen hebben
– Hoeveel geld onze verzekeringen kosten die maandelijks van deze rekening worden betaald
– Hoeveel geld we aan huur kwijt zijn
– Hoeveel geld we aan G/W/L kwijt zijn
– Etc.
Mijn vriendin, die niet zoals ik aan Zorgeloos Geldbeheer doet, maakt het totaal van al deze bedragen elke maand in één keer over naar de gezamenlijke rekening. Ik maak elk bedrag op datzelfde moment apart over naar de gezamenlijke rekening. Ik kan dus op mijn eigen rekening precies zien wat ik waaraan besteed. Als de rekening leeg is, dan kunnen we geen boodschappen meer doen en maken we allebei eenzelfde bedrag nog extra over in die maand.
Nadeel hiervan is dat je andere uitgaven minder makkelijk van de gezamenlijke rekening kunt doen. Denk aan uitgaan, uitgaven voor klusjes in huis, meubels of andere inrichting, etc. Mijn vriendin moest hier even aan wennen, maar zij is er nu akkoord mee die uitgaven door een van ons betaald worden en dan direct met een Tikkie gedeeld worden. Zo werkt het voor ons nu inmiddels best aardig. Mijn vriendin had, begrijpelijkerwijs, ietwat weerstand tegen deze manier van aanpakken met Tikkies, maar ze vindt het tegelijkertijd ook wel fijn dat ik zo goed op de financiën let en waardeert het ook dat ik het gewoon goed probeer te fixen voor ons beiden. Zelf ben ik iets ingebonden in mijn accuraatheid en doen we soms alsnog bepaalde uitgaven van de gezamenlijke rekening om er wel een beetje chill in te blijven en er niet een te groot administratief geneuzel van te maken.
Erg verhelderend, tof dat jullie er 7 potten van hebben gemaakt. Ik dacht zelf dat ik met 6 potten werkte, maar die 7e had ik stiekem zeker ook, verspillingen!
Ik ben nog wel even benieuwd: in hoeverre houd jij zakelijk en privé gescheiden in de software van mijngeldzaken.nl?
Ik heb bijvoorbeeld kosten voor mijn auto, een zakelijke WA verzekering, motorrijtuigenbelasting, website kosten, maar ook kosten voor educatie zoals online cursussen/webinar/trainingen die ik van een educatie rekening betaal van mijn zakelijke account. Neem je die ook allemaal mee in het overzicht van transacties? Of gebruik je de software echt puur voor privé?
Goede vraag! Ik breng mijn gegevens van mijn zakelijke rekening niet naar Mijngeldzaken.nl. Ik beheer daar echt alleen mijn privé-uitgaven. Ik heb een zakelijke rekening (bij Knab) die is gekoppeld aan het boekhoudprogramma van mijn accountant waardoor al die administratie daar plaatsvindt. Vanuit daar betaal ik mezelf elke maand loon uit naar mijn privérekeningen (Nodig, Vangnet, Incidenteel, Plezier, Geef en Investeer). Daarvan houd ik voor Nodig bij in Mijngeldzaken.nl hoe mijn uitgaven eruit zien. Plezier en Geef mogen/moeten toch op elke maand, dus dat maakt niet zoveel uit.
Mooi om alles zo te verdelen en gelijk een mooie check hoeveel geld er nu naar ‘Nodig’ gaat en of daar misschien ook nog geld te besparen is. Bijv. op alle verschillende verzekeringen, of daar nog overlap zit of misschien (toch) niet nodig zijn. Door de overige inkomsten zo te verdelen heb je mooi inzicht. Reken je trouwens de teruggaaf van de belastingdienst ook onder de 100% inkomsten als je die maandelijks krijgt?
Ik heb nu een potje voor de tandarts ipv een verzekering en een potje voor de auto voor onderhoudsbeurten. Stop je die dan allemaal in ‘grote uitgaven’?
Die vraag over de belastingdienst heb ik inmiddels voor mezelf beantwoord. Hypotheekrente aftrek gaat in mindering op de pot Nodig aangezien het eigenlijk voor mn hypotheek is en dus niet mee moeten tellen als inkomsten en dus niet mee moet nemen in de percentage berekeningen.
1) Ik zou inderdaad de teruggave van de hypotheekrente niet als inkomsten opvoeren maar in mindering brengen op je hypotheekkosten. Ik heb dat bijvoorbeeld met de kinderopvangtoeslag. Die administreer ik niet als inkomsten, maar ik administreer die als uitgave met een minteken ervoor. Hierdoor is mijn kostenpost voor kinderopvang een stuk lager.
2) Wat betreft de potjes die je extra aanlegt: de twee die je nu noemt zou ik inderdaad als sub-potjes van Incidenteel beschouwen, aangezien het allebei incidentele uitgaven zijn. Zo kun je er maandelijks in sparen en dus ook maandelijks gelijke kosten hiervoor maken en krijg je niet ineens een grote klap in je Nodig-potje als een keer in het jaar die tandarts wel betaald moet worden.
Met andere subpotjes doe ik het soms wel net wat anders. Zo zet ik maandelijks geld opzij voor de gemeentelijke belastingen, maar het geld voor dat potje haal ik uit mijn Nodig-budget omdat het eigenlijk gewoon leefkosten zijn die ik sowieso elk jaar ga maken.
Stoei er dus ook wat mee en kijk wat voor jou goed werkt. Maar lekker bezig zo!
Wij sparen per maand een x-bedrag voor de vakanties, onderhoud van ons huis, voor cadeautjes (verjaardagen etc. van familie / vrienden) en zo nog een paar potjes.
Wat is dan praktisch? Deze uitgaven ook onder ‘nodig’ scharen?
Goede vraag! Ik zou deze uitgaven inderdaad onder ‘Nodig’ scharen. Ik heb zelf ook een bedrag dat ik per maand spaar voor dit soort zaken en doe dat ook vanuit dat potje. Het hangt er ook vanaf wat de precieze posten zijn. Sparen voor je vakantie kan ook vanuit ‘Plezier’ bijvoorbeeld. En standaard onderhoud van het huis kan komen uit ‘Nodig’ maar meer incidentele onderhoudsklussen kunnen uiteraard ook uit ‘Incidenteel’ komen. Dat is ook je eigen voorkeur en je kunt daar natuurlijk ook in schuiven als iets na een paar maanden niet bevalt.
Dit vind ik echt een super interessant hoofdstuk. Wat ik mij nog afvroeg is nu gebruik je je netto salaris en pas je de % toe. Maar zou je het ook andersom kunnen draaien en zien bijvoorbeeld X is je vaste lasten, als dat 65% is dan heb je dus Y geld nodig om de andere potjes te vullen?
Nog een andere vraag betreft sparen voor een grote verbouwing die eenmalig is, maar tegelijkertijd sparen voor een vakantie. Dit zou beide in grote uitgaven kunnen vallen. Maak je daar dan een aparte spaarrekening voor?
Leuk om te horen dat je zoveel kunt met dit hoofdstuk. Hier antwoord op je vragen:
1) Je kunt zeker anders redeneren vanuit de percentages. Het enige is dat de meeste mensen nou eenmaal een x-bedrag per maand binnenkrijgen en daarvan moeten bepalen hoe ze het verdelen. Maar als jij bijvoorbeeld zelfstandig ondernemer bent en je vaste lasten al laag hebt, dan kun je zeker op deze omgekeerde manier berekenen wat je maandelijks moet verdienen om alle potjes te vullen. Zelf heb ik dat laatst ook gedaan toen mijn levensstijlkosten omhoog gingen door het krijgen van een kind en (een klein beetje) door het kopen van een huis. Ik weet vanuit deze berekening dan hoeveel ik jaarlijks moet verdienen om alle potjes gezond te houden.
2) Ik zou een grote verbouwing in een apart potje sparen dan in het vakantiepotje. Zelf probeer ik vakantie zoveel mogelijk van mijn Plezier potje te doen overigens. Dit jaar gaat dat lukken omdat ik vorig jaar door corona weinig heb uitgegeven van mijn Plezier potje. Het geld dat ik gespaard had voor het kopen van een huis heb ik weer in een apart potje gedaan en kwam daarmee dus ook niet uit mijn Grote Uitgaven pot. Ik had eigenlijk een derde spaarpotje onder de grotere pot ‘Spaar’ gecreëerd voor dat doel. Zo zie je hoe je zelf ook wat kunt spelen met de structuur, afhankelijk van je situatie. En ja, ik heb daar dus een aparte spaarrekening voor. Je wilt precies kunnen zien hoeveel geld je al klaar hebt liggen voor de verbouwing en hoeveel geld je over twee maanden uit gaat geven als je op vakantie gaat (en hoeveel je nog extra moet sparen om lekker weg te kunnen).
Super, dank je wel voor je antwoord. Nog 1 andere vraag over dit onderwerp. Heb je wellicht ook een excel template van hoe je dit voor het eerst zou uittekenen?
Hey Delia, het eerlijke antwoord is dat ik die niet heb. Ik heb voor mezelf wel iets, maar dat is heel erg gericht op mijn specifieke situatie en dient jou weer minder denk ik. Dat is in zijn algemeenheid ook waarom ik daar geen template voor heb, omdat de gevallen zo uiteenlopen. Later komt, in module 9, komt er nog wel een mooie bruikbare template voorbij, maar hiervoor is dat me nog niet helemaal gelukt.
Maar begin gewoon heel simpel zou ik zeggen. Bepaal hoeveel je maandelijks binnenkrijgt en laat daar de percentages uit deze les op los. Kijk wat dat oplevert en sleutel er dan iets aan om het toepasbaar te maken op je eigen situatie. Werk daar dan een maand of twee mee en pas het nog verder aan op basis van je inzichten en lessen.
Kom je er toch niet helemaal (goed) uit, mail me dan even. Als het een korte vraag is kijk ik even snel (gratis) met je mee, als het wat langer duurt dan maken we er een kleine coachsessie van (betaald). Laat maar weten als je die behoefte hebt.
15 Comments
Interessante materie. Vind het vooral interessant om maandelijks een vast deel te sparen en investeren.
Het openen van verschillende bankrekeningen met bijbehorende kosten klinkt voor mij als een prachtig voorbeeld van uitgaven die in het potje ‘verspilling’ thuishoren 😉 . Gelukkig zijn er momenteel flink wat ontwikkelingen gaande in de financiele wereld en is het op korte termijn mogelijk om via 1 bankrekening/app je geld zelf over potjes te verdelen – en je deze kosten dus niet meer hebt.
Hey Sander, goed punt en helemaal met je eens, maar ik heb nog geen betere manier gevonden waarop je echt verschillende bankpassen met een verschillend uiterlijk hebt om uitgaven voor verschillende potten mee te doen. Bunq is zoals ik beschrijf het meest innovatief, maar kost voor mij met ongeveer € 10,- per maand evenveel als drie losse rekeningen bij verschillende banken. En elke pas bij Bunq ziet er hetzelfde uit. Maar als je een voordeligere oplossing vindt, dan hoor ik het graag!
Mark, je zegt dat je ook nog een gezamenlijke rekening met je vriendin hebt voor bepaalde uitgaven. Dat heb ik ook. We storten er beide elke maand een x bedrag op zodat het uit komt. We betalen daar onze vaste lasten en boodschappen van, dus echt het ‘nodig’ kopje. Zelf heb ik dan ook nog eigen uitgaven onder ‘nodig’. Hoe past die gezamenlijke rekening in dit model? Gaat ‘Spendeer’ zich dan nog meer opsplitsen in meerdere sub-categorieën? Hoe heb jij dat nu ingericht?
Hey Marten,
Super goede vraag! Wij hebben het zo aangepakt. We hebben uitgerekend:
– Hoeveel geld we beiden elke maand voor boodschappen op de rekening willen hebben
– Hoeveel geld onze verzekeringen kosten die maandelijks van deze rekening worden betaald
– Hoeveel geld we aan huur kwijt zijn
– Hoeveel geld we aan G/W/L kwijt zijn
– Etc.
Mijn vriendin, die niet zoals ik aan Zorgeloos Geldbeheer doet, maakt het totaal van al deze bedragen elke maand in één keer over naar de gezamenlijke rekening. Ik maak elk bedrag op datzelfde moment apart over naar de gezamenlijke rekening. Ik kan dus op mijn eigen rekening precies zien wat ik waaraan besteed. Als de rekening leeg is, dan kunnen we geen boodschappen meer doen en maken we allebei eenzelfde bedrag nog extra over in die maand.
Nadeel hiervan is dat je andere uitgaven minder makkelijk van de gezamenlijke rekening kunt doen. Denk aan uitgaan, uitgaven voor klusjes in huis, meubels of andere inrichting, etc. Mijn vriendin moest hier even aan wennen, maar zij is er nu akkoord mee die uitgaven door een van ons betaald worden en dan direct met een Tikkie gedeeld worden. Zo werkt het voor ons nu inmiddels best aardig. Mijn vriendin had, begrijpelijkerwijs, ietwat weerstand tegen deze manier van aanpakken met Tikkies, maar ze vindt het tegelijkertijd ook wel fijn dat ik zo goed op de financiën let en waardeert het ook dat ik het gewoon goed probeer te fixen voor ons beiden. Zelf ben ik iets ingebonden in mijn accuraatheid en doen we soms alsnog bepaalde uitgaven van de gezamenlijke rekening om er wel een beetje chill in te blijven en er niet een te groot administratief geneuzel van te maken.
Hoop dat dit helpt!
Hi Mark,
Erg verhelderend, tof dat jullie er 7 potten van hebben gemaakt. Ik dacht zelf dat ik met 6 potten werkte, maar die 7e had ik stiekem zeker ook, verspillingen!
Ik ben nog wel even benieuwd: in hoeverre houd jij zakelijk en privé gescheiden in de software van mijngeldzaken.nl?
Ik heb bijvoorbeeld kosten voor mijn auto, een zakelijke WA verzekering, motorrijtuigenbelasting, website kosten, maar ook kosten voor educatie zoals online cursussen/webinar/trainingen die ik van een educatie rekening betaal van mijn zakelijke account. Neem je die ook allemaal mee in het overzicht van transacties? Of gebruik je de software echt puur voor privé?
Goede vraag! Ik breng mijn gegevens van mijn zakelijke rekening niet naar Mijngeldzaken.nl. Ik beheer daar echt alleen mijn privé-uitgaven. Ik heb een zakelijke rekening (bij Knab) die is gekoppeld aan het boekhoudprogramma van mijn accountant waardoor al die administratie daar plaatsvindt. Vanuit daar betaal ik mezelf elke maand loon uit naar mijn privérekeningen (Nodig, Vangnet, Incidenteel, Plezier, Geef en Investeer). Daarvan houd ik voor Nodig bij in Mijngeldzaken.nl hoe mijn uitgaven eruit zien. Plezier en Geef mogen/moeten toch op elke maand, dus dat maakt niet zoveel uit.
Zo helderder?
Mooi om alles zo te verdelen en gelijk een mooie check hoeveel geld er nu naar ‘Nodig’ gaat en of daar misschien ook nog geld te besparen is. Bijv. op alle verschillende verzekeringen, of daar nog overlap zit of misschien (toch) niet nodig zijn. Door de overige inkomsten zo te verdelen heb je mooi inzicht. Reken je trouwens de teruggaaf van de belastingdienst ook onder de 100% inkomsten als je die maandelijks krijgt?
Ik heb nu een potje voor de tandarts ipv een verzekering en een potje voor de auto voor onderhoudsbeurten. Stop je die dan allemaal in ‘grote uitgaven’?
Die vraag over de belastingdienst heb ik inmiddels voor mezelf beantwoord. Hypotheekrente aftrek gaat in mindering op de pot Nodig aangezien het eigenlijk voor mn hypotheek is en dus niet mee moeten tellen als inkomsten en dus niet mee moet nemen in de percentage berekeningen.
Hey Tamara,
Goed vragen.
1) Ik zou inderdaad de teruggave van de hypotheekrente niet als inkomsten opvoeren maar in mindering brengen op je hypotheekkosten. Ik heb dat bijvoorbeeld met de kinderopvangtoeslag. Die administreer ik niet als inkomsten, maar ik administreer die als uitgave met een minteken ervoor. Hierdoor is mijn kostenpost voor kinderopvang een stuk lager.
2) Wat betreft de potjes die je extra aanlegt: de twee die je nu noemt zou ik inderdaad als sub-potjes van Incidenteel beschouwen, aangezien het allebei incidentele uitgaven zijn. Zo kun je er maandelijks in sparen en dus ook maandelijks gelijke kosten hiervoor maken en krijg je niet ineens een grote klap in je Nodig-potje als een keer in het jaar die tandarts wel betaald moet worden.
Met andere subpotjes doe ik het soms wel net wat anders. Zo zet ik maandelijks geld opzij voor de gemeentelijke belastingen, maar het geld voor dat potje haal ik uit mijn Nodig-budget omdat het eigenlijk gewoon leefkosten zijn die ik sowieso elk jaar ga maken.
Stoei er dus ook wat mee en kijk wat voor jou goed werkt. Maar lekker bezig zo!
Hi Mark,
Wij sparen per maand een x-bedrag voor de vakanties, onderhoud van ons huis, voor cadeautjes (verjaardagen etc. van familie / vrienden) en zo nog een paar potjes.
Wat is dan praktisch? Deze uitgaven ook onder ‘nodig’ scharen?
Groet,
Myrthe
Hey Myrthe,
Goede vraag! Ik zou deze uitgaven inderdaad onder ‘Nodig’ scharen. Ik heb zelf ook een bedrag dat ik per maand spaar voor dit soort zaken en doe dat ook vanuit dat potje. Het hangt er ook vanaf wat de precieze posten zijn. Sparen voor je vakantie kan ook vanuit ‘Plezier’ bijvoorbeeld. En standaard onderhoud van het huis kan komen uit ‘Nodig’ maar meer incidentele onderhoudsklussen kunnen uiteraard ook uit ‘Incidenteel’ komen. Dat is ook je eigen voorkeur en je kunt daar natuurlijk ook in schuiven als iets na een paar maanden niet bevalt.
Kom je er zo uit denk je?
Groeten!
Hi Mark,
Dit vind ik echt een super interessant hoofdstuk. Wat ik mij nog afvroeg is nu gebruik je je netto salaris en pas je de % toe. Maar zou je het ook andersom kunnen draaien en zien bijvoorbeeld X is je vaste lasten, als dat 65% is dan heb je dus Y geld nodig om de andere potjes te vullen?
Nog een andere vraag betreft sparen voor een grote verbouwing die eenmalig is, maar tegelijkertijd sparen voor een vakantie. Dit zou beide in grote uitgaven kunnen vallen. Maak je daar dan een aparte spaarrekening voor?
Hey Delia,
Leuk om te horen dat je zoveel kunt met dit hoofdstuk. Hier antwoord op je vragen:
1) Je kunt zeker anders redeneren vanuit de percentages. Het enige is dat de meeste mensen nou eenmaal een x-bedrag per maand binnenkrijgen en daarvan moeten bepalen hoe ze het verdelen. Maar als jij bijvoorbeeld zelfstandig ondernemer bent en je vaste lasten al laag hebt, dan kun je zeker op deze omgekeerde manier berekenen wat je maandelijks moet verdienen om alle potjes te vullen. Zelf heb ik dat laatst ook gedaan toen mijn levensstijlkosten omhoog gingen door het krijgen van een kind en (een klein beetje) door het kopen van een huis. Ik weet vanuit deze berekening dan hoeveel ik jaarlijks moet verdienen om alle potjes gezond te houden.
2) Ik zou een grote verbouwing in een apart potje sparen dan in het vakantiepotje. Zelf probeer ik vakantie zoveel mogelijk van mijn Plezier potje te doen overigens. Dit jaar gaat dat lukken omdat ik vorig jaar door corona weinig heb uitgegeven van mijn Plezier potje. Het geld dat ik gespaard had voor het kopen van een huis heb ik weer in een apart potje gedaan en kwam daarmee dus ook niet uit mijn Grote Uitgaven pot. Ik had eigenlijk een derde spaarpotje onder de grotere pot ‘Spaar’ gecreëerd voor dat doel. Zo zie je hoe je zelf ook wat kunt spelen met de structuur, afhankelijk van je situatie. En ja, ik heb daar dus een aparte spaarrekening voor. Je wilt precies kunnen zien hoeveel geld je al klaar hebt liggen voor de verbouwing en hoeveel geld je over twee maanden uit gaat geven als je op vakantie gaat (en hoeveel je nog extra moet sparen om lekker weg te kunnen).
Super, dank je wel voor je antwoord. Nog 1 andere vraag over dit onderwerp. Heb je wellicht ook een excel template van hoe je dit voor het eerst zou uittekenen?
Hey Delia, het eerlijke antwoord is dat ik die niet heb. Ik heb voor mezelf wel iets, maar dat is heel erg gericht op mijn specifieke situatie en dient jou weer minder denk ik. Dat is in zijn algemeenheid ook waarom ik daar geen template voor heb, omdat de gevallen zo uiteenlopen. Later komt, in module 9, komt er nog wel een mooie bruikbare template voorbij, maar hiervoor is dat me nog niet helemaal gelukt.
Maar begin gewoon heel simpel zou ik zeggen. Bepaal hoeveel je maandelijks binnenkrijgt en laat daar de percentages uit deze les op los. Kijk wat dat oplevert en sleutel er dan iets aan om het toepasbaar te maken op je eigen situatie. Werk daar dan een maand of twee mee en pas het nog verder aan op basis van je inzichten en lessen.
Kom je er toch niet helemaal (goed) uit, mail me dan even. Als het een korte vraag is kijk ik even snel (gratis) met je mee, als het wat langer duurt dan maken we er een kleine coachsessie van (betaald). Laat maar weten als je die behoefte hebt.